Sociālo mediju ietekme uz uztura izvēlēm

Sociālie mediji - uzturs un fitness. Būsim reāli - lielu daļu informācijas šobrīd smeļamies tieši tur, un nav arī noslēpums, ka tas tieši vai netieši ietekmē to, kā mēs kustamies un kā mēs ēdam, tieši tāpēc ir tik svarīgi par to runāt un aizdomāties - kas un kāds ir saturs, kuru Tu ikdienā patērē, un kas to rada - vai tas ir cilvēks, kuram mēs varam uzticēties, vai tomēr ir jābūt piesardzīgam? Visam pamatā ir kritiskā domāšana, tāpēc šajā blogā mazliet par sociālo mediju stiprajām un vājajām pusēm!

SOCIĀLO MEDIJU PATĒRIŅŠ

Šobrīd grūti atrast kādu, kurš nepatērē sociālos medijus. To, kādus un cik lielā daudzumā mēs patērējam, var atrast internetā, bet, kā jau mēs zinām, vislabāk ir sākt pašam ar sevi. Papēti, kādus sociālos medijus izmanto Tu, kurus lieto biežāk, kurus retāk, kas un kāds ir tas saturs, kuru Tu lasi un lieto. Runājot par to, ko visbiežāk lietoju es, tas ir Instagram, Twitter un Facebook, bet katram tie var atšķirties. Ir cilvēki, kuri vairāk skatās Youtube video, kādi klausās podkāstus - iespējas ir ļoti daudz un dažādas. Bet daudz svarīgāk par to, kādu sociālo mediju lieto visbiežāk, ir saturs, kuram tu ļauj ienākt savā galvā. Arī mans blogs, kuru Tu lasi šobrīd, ir viens no sociālajiem medijiem. :)

How much of your feed feeds you?
uztura specialists socialie mediji.jpg

SOCIĀLO MEDIJU POZITĪVĀ PUSE

Sociālie mediji mums sniedz daudz un dažādu iespēju. Piemēram, mēs varam atrast un satikt sev līdzīgi domājošus cilvēkus, un reizēm pat izveidot īstas attiecības ne tikai virtuālajā vidē, bet arī reālajā dzīvē, un tam kā piemērs ir arī podkāsts. Šajā epizodē vari noklausīties mūsu diskusiju par sociālajiem medijiem. Katrs var atrast sev interesējošus cilvēkus, kuri dalās ar kādām zināšanām un pieredzi. Piemēram, es specializējos tieši sporta nišā un manu sekotāju lokā vairāk būs tieši sportisti, un, ja iedalām vēl sīkāk - vairāk tie būs izturības sportisti. Es, savukārt, sekoju tiem, ar kuriem man sakrīt viedoklis uztura jomā un sportā. Katrs var atrast sev piemērotāko un interesantāko!
Sociālie mediji mums palīdz ātrāk iepazīt un apzināt pasauli - informācijas ir ļoti daudz un tā ir pieejama jebkurā vietā, jebkurā laikā. Pāris klikšķu attālumā iespējams aizceļot uz jebkuru vietu, jebkurā laikā! Tieši tāpat mēs varam daudz ko mācīties un uzzināt! Man, piemēram, patīk sekot dažādiem savas jomas ekspertiem un zinātniekiem, uzzināt jaunāko informāciju un aktualitātes. Bet šeit atkal jābūt ļoti prātīgiem un uzmanīgiem - cilvēki var runāt par savu pieredzi, taču ir lietas, kuras tiek apgalvotas, un kurām noteikti vajadzētu būt pamatotām zinātnē. Ja cilvēks spēj Tev iedot valīdas atsauces - viss kārtībā!

SOCIĀLO MEDIJU NEGATĪVIE ASPEKTI

Protams, viss nav tikai balts un melns. Arī ar sociālajiem medijiem ir jābūt uzmanīgiem un jāmāk tos pareizi, apdomīgi lietot. Piemēram, ir cilvēki, kuri ļoti reaģē uz to, kā sevi parāda citi cilvēki sociālajos medijos. Piemēram, bieži vien tas, ko mēs redzam nemaz nav īsts un patiess, bet ir daudz reižu pieslīpēts, piekrāsots, pielabots un visādi citādi. Ir cilvēki, kuriem tas var radīt neērtu sajūtu par sevi (īpaši, ja runājam par jaunām meitenēm, kuras, piemēram, nav mierā ar savu ārējo izskatu), veicināt dažādus kompleksus utt. Vienmēr jāatceras, ka cilvēki sociālajos medijos tomēr centīsies likt tikai skaistākās bildes, izdevušos dzīves notikumus, labos pārdzīvojumus u.c. Daudz ko mēs tomēr neredzam, un nekad neuzzināsim, kā patiesībā jūtās cilvēks aiz ekrāna. Ir jāieslēdz kritiskā domāšana. Arī es jums cenšos dot skaistas bildes, izdevušās receptes un savus rakstus pārdomāju un sagatavoju.
Ja jūti, ka pēc tam, kad esi lietojis kādu no sociālajiem medijiem nejūties labi, labāk padari kaut ko citu!
Sociālos medijus šobrīd cilvēki izdomā dažādām vajadzībām, tāpēc lieto tos prātīgi un izvēlies gudri, kam sekot un kam nē!

Cilvēki var runāt par savu pieredzi, taču ir lietas, kuras tiek apgalvotas, un kurām noteikti vajadzētu būt pamatotām zinātnē!
uztura specialists socialie mediji2.jpg

TAGAD PAR UZTURU RUNĀ VISI. KAM TICĒT?

Pilnīgi noteikti būtu jāpārbauda, kas ir informācijas devējs un ko viņš runā. Pārliecināt cilvēkus mūsdienās ir neticami vienkārši, un šis ir lielais jautājums arī man - vai nu cilvēki naivi uzticas kaut kādiem quick fix (nu, piemēram, tā pati seleriju sula vai citi produkti, kuriem piedēvētas maģiskas īpašības), un ir tik izmisuši, ka tic gandrīz jebkam, vai arī tiešām trūkst kritiskās domāšanas. Pirms dalies ar kādu rakstu, vislabāk tomēr pārliecinies, kas ir raksta autors un no kurienes raksts tiek ņemts. Bieži vien ir jāsaskaras ar to, ka ieraugu kādu draugu / paziņu laika joslā rakstu, kurā tiek runātas pilnīgas muļķības un nepārbaudīta informācija.
Seko līdzi tiem cilvēkiem, kuri liekas pārliecinoši, zinoši, spēj pamatot savu viedokli, arī publiski, ja tas ir nepieciešams, un kuru iegūtās zināšanas ir balstītas zinātnē, un kuri savas zināšanas pielieto arī praksē. Pats galvenais - domā kritiski!

IZAICINĀJUMI - VISIEM VISS PĒC VIENA ŠABLONA

Protams, tas kādam var strādāt kā īstermiņa projekts - sākšu kādu no izaicinājumiem, pieteikšos, samaksāšu, un rezultāts būs! Daudz svarīgāk būtu strādāt ar cilvēka veselību ilgtermiņā, taču tie izaicinājumi, ko es esmu redzējusi, visbiežāk ir ar ēdienkartēm, kurās ir ne vairāk kā 1200 kalorijas dienā. Būsim reāli, daudziem tas pat nav bazālais metabolisms jeb pamatvielmaiņa, kur nu vēl,ja ir aktīvs darbs vai fiziskās aktivitātes. Man arī šķiet nepareizi, ka šajos izaicinājumos pat neiedziļinās cilvēkā - ievadi savu svaru un centimetrus, un hops, uztura plāns gatavs. Tā tas nenotiek. Tāpat strādājot ar cilvēkiem, ir ļooooti daudz faktoru, kas ietekmē viņu ēšanas paradumus, un, tajā skaitā arī svaru. Un tomēr, katram pašam ir galva uz pleciem, un katrs pats var izlemt, ko un kā darīt.

VAI SOCIĀLIE MEDIJI MŪS ROSINA ĒST PĀRDOMĀTĀK?

Domāju, ka te ir jāskatās, ko Tu lasi un kam tu seko, un kam Tu ļauj sevi apgādāt ar informāciju. Cik esmu novērojusi, ir ļoti dažādi, piemēram, tajā pašā ēdienu fotogrāfēšanā - ir cilvēki, kuri liek ēdienu bildes tādas, kā ēdiens izskatās, un tad ir tādi, kuri uztaisa kaut ko smukāk utt. Es esmu pa vidu - ja kaut ko uztaisu ēst, man ir svarīgi, lai ēdiens izskatās skaisti ne tikai bildē, bet arī uz galda. Jā, izmantoju arī filtrus, lai pastiprinātu kādas krāsas. Šeit katram cilvēkam pašam vajadzētu sev pajautāt- ko es saņemu no konkrētā informācijas devēja? Vai tas ir man noderīgi? Ko es uzzinu un kā tas mani ietekmē? Man, piemēram, ir cilvēki, kuri man patīk kā cilvēki un tāpēc es viņiem sekoju, vai arī liek smukas bildes, un pats galvenais - dod man vērtīgu informāciju. Piemēram, ja mēs ieraugām foršu bildi ar foršiem salātiem, tas mūs var rosināt ēst vairāk dārzeņu - o, forša recepte, vakarā jāizmēģina. Tādā veidā paplašinot savas garšu pieredzes.

Pats galvenais - domā kritiski!
specialists.jpg

SOCIĀLO MEDIJU SPĒKS

Agrāk visi ticēja radio, avīzei, televīzijai, tagad tic Instagramam un citiem sociālajiem medijiem. Sliktākais ir tas, ka informācija tiek patērēta ļoti ātri, pavirši un virspusēji. Cilvēki nespēj iedziļināties, piemēram, lasot to pašu blogu. Bieži cilvēki lasa tikai virsrakstu, jo nav laika un informāciju vajag ātri. Nav vēlmes iedziļināties, pētīt skatīties vairāk un padziļinātāk, nekā tiek pasniegts. Beigās visi noslīkstam informācijas pārbagātībā.
Mēs zinām to, ko mums iedod,. Arī šeit būtu svarīgi kritiskā domāšana. 

HOW MUCH OF YOUR FEED FEEDS YOU?

Šo apgalvojumu redzēju kādā rakstā. Manuprāt, diezgan laba doma. Pārskati, kam Tu seko un kāpēc Tu seko. Vai tie cilvēki, kuriem Tu ļauj dot Tev informāciju ved Tevi pretī veselīgam un labākam dzīvesveidam, vai tieši otrādi? Lieto sociālos medijus lai iedvesmotos un iegūtu jaunas idejas, lieto tos atbildīgi un kritiski!